Diş Gıcırdatma ve Diş Sıkma Rahatsızlıkları

Diş sıkma problemini nasıl anlarım?

Diş sıkma ve gıcırdatma problemini hepimiz zaman zaman yaşamışızdır. Stres ve günlük yaşamın gözardı edilen zorlukları karşısında, çoğunlukla gece uyurken veya çalışırken bilgisayar başında istemsiz bir şekilde dişlerimizi sıkarken bulmuşuzdur kendimizi. Diş sıkma alışkanlığı gece uykuda daha çok karşımıza çıkar ve kişi, çene eklemlerinde ve baş boyun bölgesinde ağrı olana kadar, bunu kendisi fark edemeyebilir.

Gece uykuda diş sıkmak boyun ve sırt bölgesinde ağrılara sebep olabilir.

Dişlerimizi sıkmanın ya da gıcırdatmanın belki de psikolojik olarak faydası olduğunu düşünebilirsiniz. Fakat ağız diş çene sistemine, baş boyun bölgesine verdiği zararlar saymakla bitmiyor. Baş boyun ağrısı, sırt ağrısı, çene eklemlerinde, kulak önünde ağrı ve baş ağrıları diş sıkma veya gıcırdatmanın kişiye verdiği rahatsızlıkların başında geliyor. Migreni tetikleyen en önemli sebeplerden biri olarak biliniyor.

Gece uykuda diş sıkmanın ağız içinde sebep olduğu hastalıklar nelerdir?

İleri vakalarda, diş sıkma veya gıcırdatma aktivitesinin fazla olduğu durumlarda, diş yüzeylerinde ciddi aşınmalar ve diş boylarında kısalmalar görülüyor. Diş boyları kısaldığında, kişi çenelerini daha fazla kapatır ve yaşlı bir yüz görünümü olur. Dişlerde oluşan aşınmalar sebebiyle dentin hassasiyeti başlar. Diş minelerinde çatlaklar ve kırıklar oluşabilir. Aşırı kuvvet geldiği için diş eti çekilmeleri ve hatta diş ile çene kemiği arasındaki bağların zarar görmesi sonucu dişlerde sallanmalar bile olabilir. Çene ekleminin zarar gördüğü durumlarda ise, çenelerde kilitlenme, ağız açıklığında azalma ve ağzı açarken ağrı olabilir.

Diş sıkma bir hastalık mıdır? Diş sıkmanın tedavisi için ne yapmalıyım?

Bu tarz şikayetler olduğunda genelde ilk olarak, kulak burun boğaz doktorları ziyaret edilir. Bu bölümde yapılan muayene ve tetkikler sonucunda, kulak burun boğaz ile ilgili bir problem olmadığı teşhis edilir ise hasta diş hekimine yönlendirilir. Fakat sizin yukarıda belirttiğim şekilde şikayetleriniz var ise, diş sıkma veya gıcırdatma hastası olduğunuzdan şüpheleniyorsanız mutlaka diş hekiminizi ziyaret etmelisiniz. Diş sıkma veya gıcırdatma hastası diyorum çünkü bu alışkanlıklar literatürde “clenching&bruxism” olarak adlandırılmıştır ve tedavi edilmeleri gerekmektedir.

Diş sıkma problemi neden tedavi edilmelidir? Kalıcı bir tedavisi var mıdır?

Diş sıkma alışkanlığında, dişlerimiz çiğneme, yutkunma ve konuşma fonksiyonları dışında istemsiz bir şekilde birbirleriyle uzun süreli ve sıkı bir kontağa geçiyor. Bunun sonucunda çenelerimizi kapatmaya yarayan kas gruplarında aşırı aktivite sonucu spazm gelişiyor. Bu spazm kulak önünde, şakaklarda ve boyun bölgesinde ağrılara sebep olabiliyor. İleri vakalarda çene eklemi içerisinde, ağzın açılmasında rol alan kıkırdak ve kemik dokularda deformiteler gelişiyor. Sonuçta ağız açıklığında azalma olabiliyor, çiğneme fonksiyonunda karda yürüyormuş gibi çıkan sesler, ya da ağız açarken katır kutur sesler görülebiliyor.

dik sıkma cozumu

dis sikma sorunu

Diş sıkma hastalığının tedavi yöntemleri nelerdir?

Diş sıkma ve gıcırdatma vakalarının derecesine göre, çeşitli tedavi yöntemleri uygulayabiliyoruz. Halk arasında diş sıkma aparatı olarak bilinen gece plakları, hala vazgeçemediğimiz tedaviler arasında olmakla birlikte, medikal ilaç uygulamasını da artık oldukça rutin bir şekilde kullanmaya başladık. Diş sıkma aparatı olarak bilinen gece plakları piyasada hazır olarak bulunmaz, kişiye özel ölçüler alınarak hazırlanmaktadır. Çok ileri vakalarda, çene eklem diskinin yer değiştirdiği ya da deforme olduğu vakalarda, plak kullanılması olmazsa olmaz tedavi seçeneğidir. Fakat bunun yanı sıra, diş sıkma ve gıcırdatma sırasında kas gruplarının aşırı aktivitesi sonucu gelişen spazmı çözmek ve bilinçsiz ve istemsiz diş sıkmayı engellemek için medikal enjeksiyon uygulamasında bulunuyoruz.

Diş sıkma hastalığında medikal tedavi yeterli midir?

Kısacası vaka medikal uygulamaya müsait ise, mutlaka bunu tedavi planımıza ekliyoruz. Çünkü sadece gece plağı kullanmak büyük oranda hastanın kontrolünde bir tedavi seçeneğidir ve hastanın gün içinde reçete edildiği şekilde kullanıp kullanmadığını bilmemiz mümkün değildir. Medikal uygulama ile hasta günlük yaşantısında normal fonksiyonlarını, yani yeme içme konuşma yutkunma gibi fonksiyonlarını rahatlıkla yapabilirken, paranormal fonksiyon dediğimiz istemsiz diş sıkma ve gıcırdatma hareketlerini yapamayacaktır. Böylece, gerekiyorsa plak kullanımını da tedavi planına ekleyerek, çene eklem diskinin ve kemiklerinin zaman içinde, normal fonksiyonlarına geri dönmesine izin vermiş oluyoruz.

Diş sıkma alışkanlıklarında medikal tedavinin kalıcılığı ne kadardır?

Medikal uygulaması genelde bilindiği üzere, 6 ay içinde etkisini kaybedecektir. Bizim burada beklentimiz bu süre içinde, kas aktivitelerini normal düzeye indirerek spazmı çözmek, paranormal fonksiyonları ortadan kaldırmak ve çene ekleminin normal sağlığına kavuşmasını sağlamaktır. Bu beklentiler gerçekleştiği takdirde, hastanın ağrıları da zamanla tamamen yok olacaktır.

Diş sıkma ve gıcırdatma tedavilerinde medikal uygulamasının önemi büyüktür. Fakat her vakada olduğu gibi, bu tarz vakalarda da erken teşhisin önemi oldukça büyüktür. Diş sıkma ve gıcırdatma sonucu gelişmiş bir kas spazmı ve ağrı vakasını, bir kerelik medikal uygulaması ile tedavi edebildiğimiz gibi, çene ekleminde geri dönüşü olmayan hasarlar meydana gelmiş ise daha ileri tedavi seçeneklerini düşünmek gerekir.

dis sikma problemi