Periodontoloji

Dişeti Hastalıkları ve Tedavisi

Periodontoloji dişleri çevreleyen yumuşak ve sert dokuların iltihabi hastalıkları ve bunların tedavisi ile ilgilenen bir diş hekimliği dalıdır. Periodontolojide ilk olarak dişeti sağlığı beklenir. Diş taşı temizliği ve küretaj periodontal dokuların sağlığının idamesinde olmazsa olmaz tedavilerdir.

Diş taşı nedir?

Diş yüzeyleri iyi temizlenmediği zaman üzerlerinde bakteri plağı dediğimiz bir tabaka oluşur. Tükürükte bulunan kalsiyum ve fosfat iyonlarının da yardımıyla bu tabaka zamanla sertleşir ve diş taşını oluşturur. Diş taşının oluşumunda olmazsa olmaz faktörlerden biri de tükürüktür. Tükürüğün yapısına göre diş taşı daha fazla miktarda ya da daha sık sürelerle oluşabilir. Tükürük bezlerinin sayıca en yoğun olduğu bölgede, yani alt ön bölgenin dil tarafında diş taşları çok kolay birikim gösterirler.

Diş taşı temizliği nasıl yapılır?

Diş taşı temizliği, bu işlem için özel üretilmiş cihazlarla yapılır. Diş taşı temizliği sırasında dişler üzerinde oluşan lekeler de temizlenir. Dişlerin kendi renkleri açığa çıkartılmış olur.

Diş taşı temizliği ne kadar sıklıkla yapılmalıdır?

Diş taşı temizliği gerekliliği ve ağzınızın genel hijyen/sağlık durum kontrolleri düzenli olarak her 6 ayda 1 mutlaka yapılmalıdır. Bu kontroller sırasında doktorunuz gerekli gördüğü takdirde diş taşı temizliği yapabilir.

Küretaj tedavisi nedir ve hangi durumlarda yapılır?

Küretaj tedavisi, derin dişeti iltihabının oluştuğu ve diş taşı temizliğinin yeterli görülmediği durumlarda yapılır. Dişetinin içerisine doğru, kök yüzeyinde el aletlerinin yardımıyla yapılan bir çeşit kazıma işlemidir diyebiliriz. Küretaj hakkında detaylı bilgi almak için doktorunuza danışabilirsiniz.

Flap operasyonu nedir ve hangi durumlarda yapılır?

Dişetlerinin ileri derecede iltihaplandığı durumlarda, flap operasyonu bir tedavi seçeneği olabilir. Dişeti, cerrahi yöntemlerle kemik yüzeyinden ayrılır ve altta kalan iltihaplı dokular temizlenir. Kök yüzeyleri ve kemik yüzeyleri düzgün bir hale geldikten sonra flap dikiş atılarak kapatılır.

periodontoloji

Dişeti Çekilmeleri

Dişeti çekilmeleri dişlerin çapraşık pozisyonları sebebiyle olabildiği gibi yanlış diş fırçalama veya aşırı iltihabi durumlar sebebiyle de olabilir. Aşırı iltihabi durumların oluşma sebepleri arasında, yanlış konumlandırılmış kuron/köprüler olabilir, aşırı madde kaybı olan dişlerde çürüğün dişeti altına indiği durumlar olabilir veya yetersiz ağız hijyeni sebebiyle aşırı plak ve diş taşı birikimi olabilir. Yapısal olarak dudağa uzanan kas yapılarının, diş eti kenarına kadar ulaştığı durumlarda da dişeti çekilmeleri görülebilir.

Aşırı stres karşısında değişen hormonal denge ve gardını iyice düşüren immun sistem ile birlikte, kontrol edilemeyen bir dişeti çekilmesi ve yine dişetlerinde yüksek şiddette ağrı gelişebilir. Böyle bir durumda, öncelikli olarak stresle baş etme yöntemlerine ve eş zamanlı olarak dişetlerine gelebilecek zararı minimuma düşürmek amacıyla acil olarak diş doktorunuza başvurmalısınız. Bu gibi durumlarda ortaya çıkan dişeti çekilmelerinin telafisi olmayabilir. Tedavi prensibi olarak ilk hedefimiz dişetindeki hasarın ilerlemesini durdurmaktır. Durum stabil hale geldikten sonra, mümkünse ilave tedaviler ile dişeti eski konumuna getirilebilir.

Diş eti çekilmelerinin tedavisi var mıdır?

Dişeti çekilmelerinin sebebine bağlı olarak tedavisi mümkün olabilir. Yanlış konumlandırılmış kuron köprüler, taşkın yapılmış ve dişetine baskı yapan dolgular yenilendiği takdirde, dişeti sağlıklı konumuna geri dönecektir. Aşırı iltihabi durumlarda, eğer altta kalan kemik dokuda kayıplar varsa, dişetini geri getirmek bu kadar basit olmayabilir. Bu gibi durumlarda ileri periodontal cerrahi tekniklerden faydalanmak gerekebilir. Çapraşık dişler sebebiyle oluşan bir dişeti çekilmesi, ortodontik tedavi sonrası dişlerin olması gereken yerlere dizilmeleriyle birlikte tedavi edilmiş olacaktır. Dişeti çekilmelerinin tedavisi ile ilgili detaylı bilgiyi doktorunuza danışabilirsiniz.